FUTÓMŰ BEÁLLÍTÁS
- a kerékkel járdaszegélynek ütköztünk vagy kátyún haladtunk át
- a gumiabroncsok egyenetlenül kopnak
- az autó valamelyik irányba húz
- a kormánykerék nehezen tér vissza középállásba egyenes vonalú haladás közben
- a kormánykerék nincs középállásban
- vezetési, kormányzási nehézségek lépnek fel
- a felfüggesztés vagy a kormánymű valamely elemét cserélték
A fenti esetek mindegyikénél érdemes felkeresni szervizünket , ahol
beállítják az elülső és a hátsó kerékfelfüggesztést.
A futómű beállítás nem egyenlő a kerékkiegyensúlyozással!
Sokan összekeverik a futómű beállítást és a kerékkiegyensúlyozást. A két
eljárás teljesen különbözik egymástól. A kerékkiegyensúlyozás a kerék
gördülése során fellépő vibráció kiküszöbölésére való, a fotómű beállítás
viszont a kerék szögeinek beállítására, hogy merőlegesek legyenek a talajra
és vízszintesek legyenek egymással.
A futómű beállítás folyamata
A művelet során a következőek beállítása történik: kerékdőlés, a csapdőlés
és az összetartás. A futómű beállítása során beállítják a kerekek szögeit,
hogy megfelelő legyen a dőlésük és az összetartásuk.
Mit jelent a kerékdőlés és a kerékösszetartás?
A kerékdőlés
a gépjármű eleje felől nézve a kerék dőlésszöge. Ha a dőlésszög túl
nagymértékű, akkor a gumiabroncs egyenetlenül kopik.
Pozitív kerékdőlésről
akkor beszélünk, ha a gumiabroncs felső része elhajlik a gépjárműtől, ha a
dőlés túl nagy, akkor a gumiabroncs külső része kopik.
A negatív kerékdőlés esetében a gumiabroncs felső része a gépjármű
felé hajlik, ha a dőlés túl nagy, akkor a gumiabroncs belső része kopik. Ha
az első kerekek dőlésszöge között túl nagy az eltérés, akkor a gépjármű
határozottan az egyik oldalra fog húzni.
A kerékösszetartás
a gumiabroncsok elülső és hátsó része közötti távolság különbsége,
befolyásolja a vezethetőségi jellemzőket kanyarodás közben.
Kerékösszetartás
esetén a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz, ez
alulkormányozottságot okoz. Ha a kerékösszetartás túl nagy, akkor a
gumiabroncsok a külső szélektől kezdenek el kopni.
Kerékszéttartás
esetén a gumiabroncsok hátsó végei vannak közelebb egymáshoz, ez
túlkormányozottságot okoz. Ha a kerekek széttartanak, akkor a kopás
belülről kezdődik el, ez az úgynevezett „fűrészfogas” kopás.
Ha Ön is a fent említett rendellenességek egyikét tapasztalja, esetleg
alkatrészt cserélt vagy nagyobb ütés érte gépjárműve futóművét, akkor
mindenképp keressen fel egy szervizt.
A futómű helyes beállítás célja, a gumiabroncsok maximális úttartása és
élettartalmának maximalizálása, illetve az Ön biztonságának és kényelmének
biztosítása.
,
A gumiabroncsok igénybevételét és kopását befolyásolhatja a futómű beállítás. A futómű elállítódása során a gumiabroncsok kopása megnő, így hamarabb kell őket cserélni és az autó komfort érzete is csökken. A megfelelő futómű beállítás csökkenti az üzemanyag fogyasztást, növeli a gumiabroncsok élettartalmát és teljesítményét illetve javítja az utasok és a járművezető kényelmét.