Futóműbeállítás

FUTÓMŰ BEÁLLÍTÁS

  • a kerékkel járdaszegélynek ütköztünk vagy kátyún haladtunk át
  • a gumiabroncsok egyenetlenül kopnak
  • az autó valamelyik irányba húz
  • a kormánykerék nehezen tér vissza középállásba egyenes vonalú haladás közben
  • a kormánykerék nincs középállásban
  • vezetési, kormányzási nehézségek lépnek fel
  • a felfüggesztés vagy a kormánymű valamely elemét cserélték


A fenti esetek mindegyikénél érdemes felkeresni szervizünket , ahol beállítják az elülső és a hátsó kerékfelfüggesztést.

A futómű beállítás nem egyenlő a kerékkiegyensúlyozással!

Sokan összekeverik a futómű beállítást és a kerékkiegyensúlyozást. A két eljárás teljesen különbözik egymástól. A kerékkiegyensúlyozás a kerék gördülése során fellépő vibráció kiküszöbölésére való, a fotómű beállítás viszont a kerék szögeinek beállítására, hogy merőlegesek legyenek a talajra és vízszintesek legyenek egymással.

A futómű beállítás folyamata


A művelet során a következőek beállítása történik: kerékdőlés, a csapdőlés és az összetartás. A futómű beállítása során beállítják a kerekek szögeit, hogy megfelelő legyen a dőlésük és az összetartásuk.


Mit jelent a kerékdőlés és a kerékösszetartás?


A kerékdőlés a gépjármű eleje felől nézve a kerék dőlésszöge. Ha a dőlésszög túl nagymértékű, akkor a gumiabroncs egyenetlenül kopik.



Pozitív kerékdőlésről akkor beszélünk, ha a gumiabroncs felső része elhajlik a gépjárműtől, ha a dőlés túl nagy, akkor a gumiabroncs külső része kopik.


A negatív kerékdőlés esetében a gumiabroncs felső része a gépjármű felé hajlik, ha a dőlés túl nagy, akkor a gumiabroncs belső része kopik. Ha az első kerekek dőlésszöge között túl nagy az eltérés, akkor a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.



A kerékösszetartás
a gumiabroncsok elülső és hátsó része közötti távolság különbsége, befolyásolja a vezethetőségi jellemzőket kanyarodás közben.





Kerékösszetartás
esetén a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz, ez alulkormányozottságot okoz. Ha a kerékösszetartás túl nagy, akkor a gumiabroncsok a külső szélektől kezdenek el kopni.

Kerékszéttartás esetén a gumiabroncsok hátsó végei vannak közelebb egymáshoz, ez túlkormányozottságot okoz. Ha a kerekek széttartanak, akkor a kopás belülről kezdődik el, ez az úgynevezett „fűrészfogas” kopás.


Ha Ön is a fent említett rendellenességek egyikét tapasztalja, esetleg alkatrészt cserélt vagy nagyobb ütés érte gépjárműve futóművét, akkor mindenképp keressen fel egy szervizt.

A futómű helyes beállítás célja, a gumiabroncsok maximális úttartása és élettartalmának maximalizálása, illetve az Ön biztonságának és kényelmének biztosítása.

,

A gumiabroncsok igénybevételét és kopását befolyásolhatja a futómű beállítás. A futómű elállítódása során a gumiabroncsok kopása megnő, így hamarabb kell őket cserélni és az autó komfort érzete is csökken. A megfelelő futómű beállítás csökkenti az üzemanyag fogyasztást, növeli a gumiabroncsok élettartalmát és teljesítményét illetve javítja az utasok és a járművezető kényelmét.